Ezt a posztot egy valós eset ihlette. Arra szeretnék rávilágítani, miért van, hogy ugyanolyan paraméterekkel indulva az egyik vállalkozás sikeres lesz, míg a másik csődbe jut…
Mi a hiba? Mi maradt ki a sikertelen vállalkozásnál?
Nos nézzük:
Adott egy nagyváros agglomerációjában lévő, átmenő forgalommal rendelkező kistelepülés. A településen őslakosok és betelepülő fiatal családok vegyesen élnek. Hagyományosan az évtizedek óta meglévő vegyesboltban az idősebbek vásároltak, néha egy-egy apróságért betértek a fiatalok is.
Történt egy nap, hogy a régi bolt közelében megnyitott egy új, sokat igérő kisbolt. Kínálata az átlagos pici élelmiszerboltokhoz hasonlóan tartós élelmiszerek, tejtermékek, pékáruk, üdítőitalok, háztartási vegyiáruk…
Az indulás hónapjaiban sokan betértek az üzletbe. Nyilván itt szerepet játszott a kiványcsiság is, vajon milyen az új üzlet? De volt egy nagyon jó ajánlatuk is: Hajnalban, fél 6-kor nyitottak, és frissen sült, illatos, meleg pékárut kínáltak. Sokan inkább néhány perccel korábban indultak munkába, iskolába, hogy betérhessenek és megvásárolhassák a finom a reggelijüket. Reggelente a tulajdonosnak mindig volt egy kedves szava, sokszor a gyerekeknek ajándék sütivel kedveskedett.
Teltek a hónapok, megszokottá vált az üzlet, a település lakossága a reggeli péksütin kívül ritkán járt be vásárolni. Ennek egyik oka az volt, hogy a kínálat nem sokban különbözött a másik boltétól, az árak mintha magasabbak is lettek volna…
Az új bolt azért kitartott, leszerződtek egy üzletlánccal – gondolván, az üzletlánc neve több vásárlót vonz. De a kínálat alig-alig változott, a friss péksütemény is elmaradt. Mit mondjak? A várt siker elmaradt. Közel másfél éves küszködés után az üzlet végleg bezárt.
A másik üzlet végig működött a hagyományos kínálatával.
Mi a hiba? Mi történhetett? Mi maradt ki?
Hogy legyen összehasonlítási alapunk, bemutatom egy másik, hasonló település, hasonló körülmények között nyitott üzletét.
Ez az üzleti is egy nagyobb város melletti kis faluban nyílt, ahol már volt egy hagyományosan évtizedek óta működő kisbolt.
A nyitás előtt alapos piackutatást végeztek. Megvizsgálták, a település lakói hogy élnek, hol dolgoznak, a fiatalak miként ütik el a szabadidejüket. Milyenek a vásárlói szokások, a napi rutin. Mire lehet szüksége a település lakóinak a komfortosabb életükhöz. Mire vágyhatnak a településen átutazók? Mire hajlandóak költeni az emberek és mennyit?
A kutatási adataik alapján gondolták át, alakították ki a vállalkozás üzleti modelljét, marketing és értékesítési stratégiáját.
Kigondolták és kidolgozták azt a folyamatot, ami ott kezdődik, hogy valaki értesül az üzlet kínálatával és ott végződik, hogy vásárol, majd újra vásárol és ajánlja az üzletet másoknak is. Ebben a folyamatban vettünk részt szakértőként.
Ez az üzleti is hajnalban nyit, reggeliző csomagokat kínál iskolásoknak és felnőtteknek, különböző összeállításban. Mivel egy kis üzlet nem tarthat minden árut, ezért stratégiai partnerséget kötöttek több nagyobb élelmiszerbolttal a nagyvárosban és egy futárcéggel. Így az üzletben található táblagépen a település lakói kiválaszthatják, mire van szükségük és leadhatják a rendelésüket házhoz szállítással is.
Az átutazókra tekintettel parkolót alakítottak ki az üzlet mellett.
Kialakítottak az üzlethez kapcsolódva egy közösségi teret. A falu idősebb lakói délettönként találkozhatnak, beszélgethetnek egy jó kávé, tea és péksüti mellett. A kisgyermekes anyukáké a délután, a játszósarokban a picik is jól elvannak. Az üzlet 7 órakor zár, a kora esti órákban a közösségi tér társasjátékozóként funkcionál a falu fiataljai számára.
Ugye nem kell mondanom, hogy a vállalkozás folyamatosan fejlődik és prosperál? Annak ellenére is, hogy az árai picivel magasabbak, mint a régi bolt árai, mondhatni „városi árak”.
A siker kulcsa az alapos tervezés, stratégia, a célközönség ismerete és kreatív vállalkozásszervezés.
Ebben segítek NEKED is!
Markad's Márkaépítés Program
azért, hogy a vállalkozásod sikeres üzlet legyen!
A vállalkozásod alapjait segítek stabillá tenni és kidolgozzuk azokat az értékesítési folyamatokat, amikkel többvásárlód, stabilabb, kiszámíthatóbb bevételed lesz. Foglalj időpontot és beszélgessünk a sikeres vállalkozásodról!